dinsdag 11 januari 2011

Digitaal lezen, aflevering 2

De Kindle 3  naast de dagboeken van Fanny Burney uit 1842
Ik heb een Kindle! Ik was voorlopig niet van plan om een eReader te kopen (mocht niet van mezelf, nog teveel ongelezen papieren boeken in de houten kast), maar toen ik in november het plan opvatte om dit voorjaar een trektocht in Nepal te maken waar ik inclusief slaapzak maar 10 kilo aan bagage mee mag, was ik niet meer te houden. Nu moest ik wel een e-reader aanschaffen, anders kon ik óf maar één boekje meenemen óf moest ik twee-en-een-halve week in dezelfde vieze kleren rondsjouwen. Het laatste is asociaal op een groepsreis en het eerste was natuurlijk ondenkbaar. God zij geprezen: hier was dus eindelijk mijn excuus om mezelf op een eReader te trakteren.

Toen ik hem eind november bestelde, was de verwachting dat hij eind januari zou arriveren, maar afgelopen vrijdagnacht kreeg ik onverwacht het bericht dat ze hem zojuist op het vliegtuig hadden gezet, en verdraaid: maandagochtend was-ie er al. Compleet met de boeken erop die ik zondag on-line had gekocht terwijl het apparaat in het vliegtuig zat. O, de wonderen der techniek.

De Kindle is alleen via Amazon US te koop en je kunt er in principe uitsluitend boeken op zetten die je via Amazon.com koopt (plus pdf-bestanden), waardoor hij alleen interessant is voor mensen zoals ik die vrijwel niets anders dan Engelstalige boeken lezen. Om diverse redenen heb ik echter toch voor de Kindle gekozen en niet voor bijvoorbeeld de via bol.com verkrijgbare Sony, die ik een tijdje geleden hier besprak.
  • Bedieningsgemak
    De Kindle heeft geen aanraakscherm, maar ouderwetse knoppen, inclusief toetsenbord. Ook hier is navigatie kinderlijk eenvoudig: zet het ding aan met de schuifknop en je krijgt meteen een lijst met je boeken. Fiets met het 'joystickje' door de lijst, klik, en je zit in een boek. Als je ergens middenin was opgehouden, is dat de plek waar je belandt. De knoppen om een bladzij mee om te slaan, zitten aan de zijkant, daar waar je duim zit tijdens het lezen en wat mij betreft is dat een veel logischer plek dan onderaan, zoals bij de Sony.
     
  • Scherm
    Het scherm is 6 inch, dus net zo groot als bij de Sony. Je kunt ook hier de lettergrootte aanpassen en bovendien de regelafstand. Ook is het mogelijk om het beeld te kantelen, wat handig is bij pdf-bestanden met kleine letters, waar je de lettergrootte niet kunt aanpassen. Het contrast is duidelijk beter dan bij de Sony en ook heb ik het idee dat het scherm minder reflecteert, maar dat kan verbeelding zijn.
      
  • Snelheid
    De Kindle 3 is veel sneller dan de Sony, maar is natuurlijk inmiddels ook de derde generatie van zijn soort. Bladzijden omslaan gaat met één vlotte knipper en ook navigeren door de menu's gaat razendsnel. Niks op aan te merken.
      
  • Batterij
    Omdat de Kindle, net als de meeste andere eReaders, alleen maar energie gebruikt als je een pagina omslaat gaat de batterij drie tot vier weken mee. Net wat je moet hebben als je een paar weken de rimboe in gaat.
      
  • Boeken downloaden
    Zoals ik schreef, kun je alleen boeken kopen via Amazon.com. Maar dat gaat dan wel buitengewoon simpel, namelijk rechtstreeks via je Kindle. Ik heb er eentje met gratis 3G-verbinding (er is ook een goedkopere versie met WiFi), waarmee ik zonder computer zó in de Amazon.com-winkel terecht kan en met één druk op de knop een boek kan kopen, dat vervolgens in ongeveer 10 seconden op mijn apparaat staat. Zeer verleidelijk.
    Daarnaast zijn er heel veel gratis boeken waarvan het auteursrecht is verlopen, die je via je pc van bijvoorbeeld Project Gutenberg kunt plukken. Maar ook Amazon.com heeft een hele serie klassiekers die gratis en voor niks rechtstreeks op je Kindle gezet kunnen worden. Ik heb er inmiddels al een serietje.
Het voorlopige oordeel (ik heb hem tenslotte nog maar een dag): een fantastisch apparaat, dat bovendien zo licht en dun en klein is dat het veel gemakkelijker vasthoudt dan een weerbarstige paperback of een zware hardback, zeker als je zoals ik een kwaal aan de rechterhand hebt, waardoor je niet zo lang al te zware dingen vast kunt houden.

Naast gewoon lezen heeft de Kindle nog diverse extra's, zoals ingebouwde woordenboeken, Wikipediatoegang, de mogelijkheid om passages te markeren, de mogelijkheid om aantekeningen te maken en nog meer, maar daar ga ik eerst eens wat uitgebreider mee prutsen. Naar verwachting verschijnt komend weekend, als ik ook de extra's van de Kindle heb uitgeprobeerd, de volgende aflevering in de eReadersaga.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten