zondag 2 december 2012

Vrouw vermist

Gillian Flynn,
Gone Girl (VS 2012)
Roman, 460 pp.
In het Nederlands vertaald als Donker hart


Zo nu en dan gaat er even niks boven een spannend boek dat zo verslavend is, dat je 's middags uit het werk haastig in je favoriete stoel neerploft om te lezen hoe het nu verder gaat. Gone Girl is zo'n boek. Uitgebreid gehypet, maar in dit geval terecht, want het is een zonder meer een knappe thriller die precies doet wat een thriller hoort te doen: de lezer aan zijn stoel kluisteren met een dwingende plot. Daarnaast is het ook nog eens een ontluisterend en tegelijkertijd fascinerend relaas van een ontspoord huwelijk tussen twee mensen die geen van beiden sympathiek zijn en elkaar misschien wel verdienen.

De ellende en het mysterie beginnen op de vijfde trouwdag van Nick en Amy, een jong stel dat elkaar heeft leren kennen in New York, maar nu in een provincieplaatsje in Missouri woont, nadat ze allebei hun baan zijn kwijtgeraakt. Nick is hier opgegroeid en heeft er met het geld van de rijke Amy een bar gekocht; de stadse Amy lijkt langzaam weg te kwijnen. Op die bewuste vijfde trouwdag komt Nick thuis in een huis, waar duidelijk een flinke worsteling heeft plaats gevonden, met sporen van bloed in de keuken en een spoorloos verdwenen echtgenote. De politie wordt ingeschakeld en Nick is (voorspelbaar) al gauw de hoofdverdachte. Het verhaal van Amy's verdwijning wordt door Nick verteld, en daar tussendoor krijgen we stukken uit Amy's dagboek te lezen, dat begint op de dag dat ze elkaar voor het eerst ontmoeten en eindigt vlak voor ze verdwijnt. We krijgen een beeld van twee mensen die razend verliefd waren en geleidelijk aan en bijna ongemerkt wegzinken in sleur en gekibbel en erger.

Maar alles is niet helemaal wat het lijkt.

En zo weet Gillian Flynn je in volle vaart van plottwist naar plottwist te sleuren. Dan weer leef je mee met Amy en dan weer met Nick. Verrassing volgt verrassing en onthulling volgt onthulling. Het is allemaal zo knap gedaan dat je als lezer geen tijd hebt om stil te staan bij eventuele ongeloofwaardigheden. Ik ga er hier daarom ook verder niks over vertellen, omdat het plezier bij dit boek hem in de allereerste plaats zit in het ontdekken van wat er aan de hand is. Meer hoef je niet te weten. Gone Girl is het juiste boek voor als je een tijdje helemaal wilt opgaan in een listig geconstrueerd verhaal en verder even nergens aan wilt denken. Een echte aanwinst voor het thrillergenre.

PS Aarzel om niet om je eigen commentaar toe te voegen. Ik stel het zeer op prijs als mensen de moeite nemen om reacties of aanvullingen te plaatsen!

18 opmerkingen:

  1. Net wat ik nodig heb, bedankt voor de tip! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, hier heb ik ook wel zin in, na al die tegenvallende boeken van vorige week!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Boekenliefhebber, Heldinne en Theetante, zolang je maar geen hoogstaande Literatuur verwacht is dit een uitstekend boek om er even helemaal tussenuit te zijn. Dit is echt zo'n boek dat je korte tijd helemaal opslokt; niet eentje waar je nog maanden over nadenkt, maar dat hoeft ook niet altijd. Soms is het gewoon heerlijk om even volledig in beslag genomen te worden door een spannend verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hmm, graag niet van die enthousiaste besprekingen. Ik heb een koopstop. Dit helpt niet. Of je moet toezeggen dat ik hem van je mag lenen. Dan ga ik bedenken dat een ritje om hem bij je op te halen net zo duur is als het boek zelf. En kan ik het toch kopen zonder wroeging...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het grappige is dat ik net ergens anders ook een heel enthousiaste bespreking heb gelezen, van iemand die het boek alleen heeft gelezen omdat er een miniscule Virginia Woolf verwijzing in voor komt, maar desondanks net zo gegrepen was als jij.
    Dit boek komt ook weer op de lijst!

    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb goede én minder goede recensies van dit boek gezien. Hij staat op mijn wensenlijstje, maar niet bovenaan.

    Leuke reactie van Koen trouwens! Gewoon maar kopen, denk ik - of voor Sint/Kerst vragen, dan zit je altijd goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou Koen, in dat geval: je mag het boek natuurlijk van me lenen. Maar dan wel zelf ophalen en in dat geval is het voordeliger om het boek te kopen.
    Helpt dit?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bettina, het is een heerlijk boek voor straks in de kerstvakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Terwijl dit toch echt iets voor jou is, Judith. Lekker hoog tempo, geen diepere lagen, duidelijke verhaallijn met veel gebeurtenissen...
    Maar ja, geen aardige hoofdpersonen. Dat dan weer wel. Als je dat belangrijk vindt, is het misschien toch niks voor jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik weet niet precies wat jij denkt dat ik mooi vind Anna. Ik kan best tegen diepere lagen als ik er maar niet al te hard over na moet denken. Tempo mag best langzaam, als het heel mooi geschreven is. Aardige hoofdpersoon hoeft niet, mag wel.

    :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ah, maar Judith, als je er niet al te hard over na hoeft te denken, zijn het per definitie geen diepere lagen. Dan liggen ze al aan de oppervlakte.
    Verder zag ik jou nog wel eens klagen over traag tempo en onsympathieke hoofdpersonen - vandaar. Al met al denk ik nog steeds dat het wel een boek voor jou is!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Anna weer een wervelden bespreking . Ik zie het boek ook zeer geprezen worden op Audible.com .
    Dank opnieuw !
    Leon de Luistervink

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leon, dit lijkt me een zeer geschikt luisterboek, vooral omdat er om en om steeds twee vertellers aan het woord komen, die twee goede acteurs elk (in letterlijke zin) een eigen stem aan kunnen geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh, laatste zin verhaspeld... Moet zijn: "waar twee goede acteurs..."

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Anna ik ben op 2/3 deel . Zelden (be) luisterde ik zulk een intrigerend boek fenomenaal geschreven , doorlopend boeiend . Dank voor je recensie . Van het verhaal wordt niemand vrolijk maar Flynn is een meesterlijk auteur

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leon, ik dacht al dat dit een uitstekend luisterboek zou zijn. Heerlijk, hè, zo'n verhaal dat je steeds op de puntjes van je tenen houdt?

    BeantwoordenVerwijderen